Personvernerklæring
Denne
erklæringen beskriver hvordan Lunner kommune (heretter "vi",
"oss") behandler personopplysninger som du oppgir i våre digitale
skjema. Den følgende teksten forklarer hvordan vi ivaretar ditt personvern, og
hvordan vi sørger for at behandlingen utføres etter gjeldende norsk lovverk.
Formålet med
behandlingen av personopplysninger
Opplysningene
du blir bedt om å oppgi i skjema gjør det mulig for oss å saksbehandle din
henvendelse, yte deg de tjenester du ber om, og arkivere detaljer om
saksbehandlingen slik norsk lov krever. Opplysningene du oppgir vil ikke bli
brukt til andre formål. Opplysninger om deg og din familie kan også bli
innhentet fra offentlige registre (Folkeregisteret, Kontakt- og
reservasjonsregisteret) som en del av skjemautfyllingen. Opplysningene i
skjemaet er obligatorisk å oppgi for å kunne benytte skjemaet med mindre annet
er angitt, men du har ikke plikt til å benytte våre digitale skjema.
Behandlingsgrunnlag
Vår
behandling av personopplysninger utføres for å utøve offentlige oppgaver som vi
er pålagt gjennom lov, eller for å kunne utføre oppgaver i allmenhetens
interesse, blant annet for arkivering etter arkivloven.
Lagring av
opplysninger
Opplysningene
du oppgir i skjema blir lagret i våre arkiv. I våre arkiv blir opplysningene
oppbevart så lenge som det er behov for disse for å kunne oppfylle våre
lovmessige forpliktelser. Når opplysningene ikke lenger er nødvendige vil de
bli kassert/slettet, gjort anonyme eller gjort uten direkte identifiserende
opplysninger. Opplysninger om din brukerprofil blir lagret våre systemer på
ubestemt tid, inntil du selv foretar sletting av din brukerprofil.
Brukerprofilen består av: navn, adresse, e-postadresse og telefonnumre.
Sikkerhet
Alle
opplysninger du oppgir overføres kryptert fra din enhet til våre systemer.
Opplysningene gjøres kun tilgjengelig for personell som har tjenstlig behov for
å se disse, nærmere bestemt: arkivpersonell hos oss, saksbehandlere hos oss, og
teknisk personell hos oss. Opplysningene oppgis ikke til tredjeparter. Vi gjør
også jevnlige risikovurderinger og sikkerhetstiltak for å sikre at
opplysningene ikke kommer på avveie, ikke endres og at de er tilgjengelig for
våre saksbehandlere. Vi har også plikt til å gi deg beskjed dersom vi skulle
oppleve brudd på sikkerheten.
Dine rettigheter
Du
har som hovedregel rett til:
- å få informasjon om
hvordan vi behandler dine opplysninger,
- å få oppgitt
opplysningene vi har registrert om deg,
- at opplysninger vi har
registrert om deg skal bli slettet,
- at vi skal begrense
bruken av opplysninger vi har registrert om deg,
- at vi skal korrigere
feilaktige eller mangelfulle opplysninger vi har registrert om deg,
- å protestere og/eller
klage til Datatilsynet dersom du mener personopplysninger behandles i
strid med denne erklæringen,
- å motsette deg
avgjørelser basert på automatiserte vurderinger av personlige forhold.
Henvendelser
om dine rettigheter blir vurdert opp mot gjeldende norsk lovverk. Krav fra deg
kan bli avvist dersom norsk lov forhindrer oss fra å etterkomme ønsket.
Henvendelser
Lunner kommune
Sandsvegen 1
2740 Roa
Sentralbord: 61 32 40 00
E-post:
post@lunner.kommune.no